czwartek, 25 września 2014

frytki z dynii


Mam jeszcze w zapasie sporo przepisów wypróbowanych przed porodem więc się dzielę jednym z nich! Uwielbiam frytki... mogłabym się nimi opychać non stop. Moja cukrzyca ciążowa pozbawiła mnie jednak tej przyjemności skutecznie - nawet gotowane ziemniaki wywalały mi cukier w kosmos więc nie zaryzykowałam ziemniaczanych frytek nawet raz :( 
Na początku września wpadła mi w oko śliczna dynia - tak na mnie patrzyła, że nie mogłam się powstrzymać:D 
Dynia ma wysoki IG - 75. Nie rozumiałam więc dlaczego jest polecana diabetykom. Okazuje się, że z dwóch powodów: niski ładunek glikemiczny oraz zawartość D-chiro-inozytolu, któremu zawdzięcza dobry wpływ na metabolizm glukozy. Trwają badania dotyczące wpływu spożycia dynii na regenerację trzustki u osób chorych na cukrzycę. Więcej na ten temat możecie przeczytać tutaj
Ale wróćmy do przepisu! Frytki smakują... dyniowo! Jeśli lubicie dynię będziecie się zajadać nawet nieprzyprawionymi. Jeśli lubicie średnio dajcie więcej soli i przypraw, a będą smakować podobnie do ziemniaczanych. Jeśli dyni nie znosicie darujcie sobie ten przepis:D

Składniki: 
dynia (mała, duża, średnia - zależy ile chcecie zrobić frytek:D ja testowałam na 600gram czyli polówce niedużej dyni)
oliwa z oliwek
sól i suszone zioła (ja użyłam oregano) 

Sposób przygotowania: 
Dynię obieramy i kroimy tak jak ziemniaki na frytki. Piekarnik rozgrzewamy do 200 C. Blachę smarujemy lekko oliwą, układamy frytki. Pieczemy ok. 10 minut. Posypujemy ziołami, skrapiamy jeszcze odrobiną oliwy, mieszamy i pieczemy kolejne 10 minut. Solimy dopiero po upieczeniu bo się zrobi miękka, a chcemy przecież chrupiącą na zewnątrz i mięciutką w środku - jak prawdziwe frytki:) Smacznego! 

P.S. Gdyby przyszło Wam do głowy zjeść je z ketchupem sprawdźcie czy nie zawiera on cukru (ja polecam ten)  albo zróbcie domowy. 



Dynia na słodko i słono Szkolne śniadania

6 komentarzy:

  1. taka miseczka to dla mnie za mało! uwielbiam dynię! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. takich miseczek wyszły mi dwie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow! Co za rewelacyjny pomysł! Wiem o frytkach z selera cz marchewki, myślałam że już nikt mnie nie zaskoczy. Ale ten pomysł jest mega! Super!

    OdpowiedzUsuń
  4. Smacznie :P dynia zawsze zdrowa :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...